S/C de La Palma (2) - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Clemens Doedens - WaarBenJij.nu S/C de La Palma (2) - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Clemens Doedens - WaarBenJij.nu

S/C de La Palma (2)

Door: Cleem

Blijf op de hoogte en volg Clemens

12 December 2014 | Spanje, Santa Cruz de la Palma

De ra van de topgallant (bram) is kunstig gerepareerd door Francois en Matthias- een fraai uitgedoste Duitse timmerman die met zijn makker Thomas kwam aanwaaien-, ook de gaffel kan weer tegen een windstootje en de startmotor van de bijboot vertoont geen kuren meer. Zeilen dus, zou je denken, maar daar heb je gunstige wind voor nodig en die wordt pas zaterdagmiddag verwacht.

Een week of twee voor de afvaart overleed een zus van wijlen mijn moeder, in Setubal vernam ik dat een broer van haar ook was doodgegaan en gisteren is haar jongste zus, mijn tante Truus overleden. Ook aan het leven van de moeder van een zwager is een maand geleden een eind gekomen. Allemaal oude mensen weliswaar, maar toch wel veel in zo'n korte tijd.
Met tante Truus had ik vroeger nooit zoveel contact, tot mijn verhaal met de Tres Hombres en de Fairtransport organisatie begon. Als oud-werfiaan was Willemsoord haar goed bekend en tijdens Sail Den Helder 2013 heb ik in het ruim van de Tres Hombres een rummetje met haar gedronken. Na die tijd heeft ze zich nog verschillende keren laten zien als de Tres Hombres in Den Helder lag. Ik heb mijn plannen voor deze reis met haar gedeeld en ze heeft me gesponsord om mijn uitrusting optimaal te krijgen. Bij vertrek in Den Helder stond ze op de kade en ze volgde me op de voet. Zus Laszla mailde me vanmorgen dat, als het wat lang duurde voor er weer een verhaal van me verscheen, Truus haar ongerust mailde of ze niet iets had gemist. Tijdens haar begrafenis op dinsdag a.s. zal ik er in gedachten bij zijn.

Varen heeft wel iets escapistisch, omdat de wereld zich vooral beperkt tot het schip,de medeopvarenden en de elementen. In havens ben je een voorbijganger.
Aan de wal ben ik een allesetende nieuwsvolger, maar aan boord is die belangstelling nihil. Voor mij -voorlopig- geen afgesneden hoofden meer bij het ontbijt, noch politiek gehakketak. Of mijn pensioen dan wel koopkracht volgend jaar wel of niet omhoog gaan, 't zal me worst wezen: ik ben momenteel schatrijk. Ook wordt mij geruime tijd geen non-nieuws over Banale Nederlanders door de strot geduwd, en je mag toch spreken van meer dan klein geluk als je acht maanden van Mart Sleets verlost bent.
Maar uit de voorgaande alinea blijkt dat er ook dingen gebeuren waar je niet omheen kan (en wil), en dat doet je dan weer even beseffen dat er ook een werkelijkheid bestaat naast die van het goede schip Tres Hombres.

  • 12 December 2014 - 12:43

    Rene Schuiling:

    gecondoleerd cleem dat zijn er wel erg veel in zon korte tijd.

  • 12 December 2014 - 14:22

    Jan De Jong:

    Cleem, Ik hoop dat je volgende verslag wat vrolijker kan worden.
    Groeten,
    Buurman Jan

  • 13 December 2014 - 11:45

    Tuut Brandjes:

    Hoi Cleem, gecondoleerd met deze hele bijzondere stoere tante Truus. Mooi dat je haar op deze manier hebt leren kennen.
    Je mist inderdaad niets aan nieuws hier ! Veel gepraat over burgemeesters en maffiamaatjes.
    Vanmiddag bij gunstige wind vertrekken, goede vaart en blijf wel !

  • 13 December 2014 - 13:53

    Anne De Bourgraaf:

    "en je mag toch spreken van meer dan klein geluk als je acht maanden van Mart Sleets verlost bent. "
    Alleen daarvoor zou je al gaan varen inderdaad. Die zin was me uit het hart gegrepen.

  • 13 December 2014 - 14:33

    Irma Peelen:

    Ach Cleem...al die oudjes...natuurlijk worden hen ook zonder jou een laatste alle eer bewezen...maar je was er vast en zeker bij geweest, ware je aan wal. Enfin, e vida, zeggen ze hier.
    Op Valindo vergaat het me net als jij...meestal van alle nieuws verstoken, tenzij ik er bewust op afstem. Zalig zijn de onwetenden! Have fun, behouden oversteek! Dikke zoen, Ermie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Clemens

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 35793

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 26 Juni 2015

Tres Hombres

Landen bezocht: