Oostende - Amsterdam - Reisverslag uit Oostende, België van Clemens Doedens - WaarBenJij.nu Oostende - Amsterdam - Reisverslag uit Oostende, België van Clemens Doedens - WaarBenJij.nu

Oostende - Amsterdam

Door: Cleem

Blijf op de hoogte en volg Clemens

03 Juni 2015 | België, Oostende

OOSTENDE & AMSTERDAM
Ja hoor. Toch nog. Op de valreep ziek. Vanwege mijn COPD ben ik erg gevoelig voor weersomslagen en diverse keren tijdens de reis heb ik het idee gehad verkouden dan wel grieperig te worden, maar steeds bleef het bij wat marginaal gesnotter. Dank aan ((het leven op) de Tres Hombres voor de puike conditie. Of het nu griep is geweest –ik ben al aan de beterende hand- is niet duidelijk. Het begon met een jeukend en opgezwollen oorlelletje, dat binnen twee dagen mijn oorschelp deed uitbotten tot een kloek formaat bloemkooloor. Koorts had ik er ook bij. Een geraadpleegde arts constateerde een ontsteking en nu zit ik al twee dagen aan de antibioticum, dat wel aanslaat, want koortsvrij inmiddels en het oor is weer op weg naar de normale afmeting. In de bijsluiter wordt diarree als mogelijke bijwerking vermeld, dus heb ik Lammert ontheffing gevraagd van het om veiligheidsredenen van kracht zijnde hardloopverbod aan boord.
Oostende is de eerste haven waar ik al eens eerder ben geweest, nl. vorig jaar en ook met dit schip voor hetzelfde festival Oostende voor Anker. Bekenden tegenkomen begon al met het slepertje de Brabo 2 met schipper Broos aan het wiel. Verder werd het een weerzien met mensen van de haven, de festival organisatie, scheepsvolk van andere schepen en ook met visrokers Theo en Vronie en de Enkhuizer haringroker René. Jan en Hélène van Damme uit Zeebrugge waren eveneens van de partij. Er kwamen mensen op me af die me zodanig enthousiast begroetten dat ik een eerder contact vermoedde. Dat bleek dan zo, en meestal viel het kwartje wel tijdens het gesprek. Zo niet, dan veinsde ik dat beleefd. Nieuwe bemanningsleden en trainees deden hun intrede, waaronder Philippe, de vader van stuurman François. Vanuit het Fairtransport kantoor in Den Helder meldden zich Jacqueline, die ik nog niet kende, en Gerrit. Zij kwamen onze gelederen versterken met het oog op de verwachte toeloop van bezoekers. Die viel de eerste dagen wat tegen omdat we weer uit de loop lagen en het weer te wensen overliet, maar met name zaterdag –mooi weer- was het een drukte van belang. Vanwege de fysieke perikelen werd ik vrijgesteld van werkzaamheden en heb ik rustig aan gedaan.
Op de eerste avond van het festival ben ik nog wel naar een crew party geweest op de Etoile du Roi, een replica van een fregat uit de Napoleontische tijd en voor de gelegenheid het middelpunt van tal van activiteiten.
Lammert had er voor gekozen om zondagavond uit te varen voor de laatste honderd zeemijlen van deze reis (nou ja, op het stukje Den Oever-Den Helder na; vanaf Amsterdam gaan we verder over het IJsselmeer) en met een gunstige wind en dito stroming zeilden we deze etappe in de spreekwoordelijke poep en zucht. Ik was niet ingedeeld in een wacht, maar ben er vannacht toch even uitgekomen om iets van de laatste nacht op zee mee te maken. Voor het eerst sinds bijna acht maanden voeren we weer in Nederlandse wateren. Ik voelde er niets speciaals bij. De negende volle maan stond pontificaal aan het firmament en in het noordoosten begon het al te gloren. Toen ik nog even aan het roer stond, kreeg ik bijna recht voor me een prachtige zonsopgang te zien. We waren zo snel gegaan dat we nog even wat heen en weer zijn gezeild alvorens ten anker te gaan binnen de pieren, maar buiten de vaargeul. Vanavond worden we door de sluizen getrokken en meren we af aan een kade. Morgen Amsterdam. (dinsdagochtend) Morgen wordt, tenzij er tussentijds iets danig is misgegaan, vanzelf weer vandaag, maar gister werd morgen al vandaag omdat we niet in IJmuiden konden aanleggen en rechtstreeks naar Amsterdam geholpen werden door de sleepboot Nescio. Ruurd stond ons op te wachten en ook bekenden van Gerrit en Rianne kwamen het (eerste) thuiskomstfeestje mee vieren op onze stek bij restaurant de Goudfazant. Hier gaat vrijdag de lading er uit, waarna we naar de IJkantine –meest linkse pontje als je achter het Centraal.Station met je neus naar het water staat. Voor het juiste Amsterdam-programma kan de Fairtransport website (www.fairtransport.eu) of de gelijknamige facebook pagina bezocht worden. Ook is het schip te bezichtigen; neem even telefonisch of per sms contact op: 06 3010 8400

  • 03 Juni 2015 - 20:02

    Simon:

    Nog eventjes en je mag weer afmonsteren. Is er al iets zinnigs te zeggen, wanneer de valreep in Den Helder uitgaat?
    Tot binnenkort.
    Simon.

  • 07 Juni 2015 - 19:20

    Leo Bontje:

    Welkom terug in Nederland. Ik heb genoten van je verhalen. Morgen 8/6/2015 fiets ik naar Amsterdam. Ik hoop je bij de Tres Hombres te treffen.
    groeten Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Clemens

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 35755

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 26 Juni 2015

Tres Hombres

Landen bezocht: