Douarnenez 2 - Reisverslag uit Douarnenez, Frankrijk van Clemens Doedens - WaarBenJij.nu Douarnenez 2 - Reisverslag uit Douarnenez, Frankrijk van Clemens Doedens - WaarBenJij.nu

Douarnenez 2

Door: Cleem

Blijf op de hoogte en volg Clemens

12 November 2014 | Frankrijk, Douarnenez

Douardenez 2, 12-11-'14
De Bretons zijn trots op hun afkomst en in het Port-Musée, alhier, krijg je daar wel begrip voor. Het is wel uitkijken geblazen, want hun toorn is snel gewekt. Toen ik van de week mijn tweede glas van een smakelijk biertje bestelde, vroeg ik of het hier een Frans biertje betrof. Ik had zomaar kunnen blijven in de blik van de waardin toen ze me toebeet: 'C'est une bièrre Bretonne!!!!' 'Mais, oui, madame. Naturellement. Je m'excuse.' stamelde ik in mijn beste Frans. Bij het derde biertje keek ze alweer wat milder, of dacht ik dat.
Verder is het vriendelijkheid troef, hiero. Veel geïnteresseerde aanloop bij de Tres Hombres en de uitbaters van Bar Tribord zijn ons buitengewoon welgezind. Tribord betekent stuurboord, en op hun affiche is van bar: bar(re) gemaakt en 'Barre tribord', is een scheepsorder om het roer richting stuurboord te draaien. Met een woordgrap doe je het bij mij al gauw goed.
Aan boord staat een zorgvuldig gestouwde piano, die als een van de weinigen niet op z'n tijd ontstemd raakte van het aanhoudende slechte weer. Met kapitein Arjen 'Boogie' van der Veen aan boord kan het instrument niet onbespeeld blijven en hebben we in Stavanger al een keer een boordoptreden gehad.. De piano heeft hier tot vanmorgen deel uitgemaakt van het barTribord ameublement. Arjens' repertoire is naar mijn smaak wat beperkt: 'nussing but de bloes', maar hij oogst overal succes, en zolang Herman-met -het-buikorgel Koopman nog aan boord is, valt het met de eenzijdigheid vooralsnog wel mee. Daarbij heb je ook nog eens de keus om er wel of niet bij te zijn.
Voor het eerst ben ik verkouden. In het permanente gezelschap van mijn Copdeetje mag ik hierover niet peeuwen, want regen, wind, kou en plotselinge weersveranderingen, hadden mij al meermaals een fysieke loer kunnen draaien.
Het ziet ernaar uit dat ik morgen snotterend Douardenez ga verlaten. Soit.

  • 12 November 2014 - 23:00

    Henk Visser:

    Ahoy Cleem , dank voor het relaas. Bij toeval was ik gisteren even bij Siem en Hetty, dus ik was al enigszins op de hoogte van jouw reilen en varen. Maar dit is natuurlijk vele malen leuker om te volgen . Neemt niet weg dat ik er van uit ga dat er volgend jaar op de polderse kermis nog veel meer te vertellen zal zijn over je belevenissen en een in bier gedrenkt oor is een gewillig oor zelfs al is het oor lam. Of log.
    Als fervent Bretagne bezoeker is het haventje van Douardenez voor ons geen onbekende plek. Ik beheb nog wat foto's van de oude houten scheepswrakken die een stukje stroomopwaarts hebben gelegen. Van Port Musée herinner ik me een blauwe metalen brug daar in de buurt.
    Affijn tot zover kon ik meegaan met mijn inleving in de reis die jullie maken. Elk volgende punt op jullie route is mij niet bekend. Ik ga je volgen!
    groeten Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Clemens

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 35704

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 26 Juni 2015

Tres Hombres

Landen bezocht: